Karjeras izglītība

 “Ražots Latvijā” tikšanās ar uzņēmuma “Avenei” dibinātāju

Daži pazīst Dāvi Dudeli kā BMX freestyleru, taču šoreiz viņš mums stādījās priekša kā vegānā saldējuma “Avenei” izstrādātājs un ražotājs. Ar Dāvi saruna bija rosinoša, lai padomātu par savu nākotni biznesa jomā. Viņš stāstīja par savu biznesa uzsākšanu no nulles un darba pieredzi, kas iegūta gan dzimtenē Latvijā, gan ārzemēs. Uzzinājām atbildes uz jautājumiem par biznesa procesu. Viņš stāstīja arī par savām kļūdām un piedzīvojumiem.
Pasākums notika projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” (PVS 3713) ietvaros.


Alise Beāte Vilne 8.b klase


“Amatnieks algu pelna” uzņēmumā Austras raksti


21. un 24. maijā Iļģuciema vidusskolas 1.klases brauca uz Jelgavu karjeras izglītības ekskursijā “Amatnieks algu pelna” uzņēmumā SIA “Austras raksti”.  Zinātkārie bērni uzzināja, kā no aitu vilnas, kura nocirpta vasaras sākumā, tiek līdz zeķēm, lakatiem vai brunčiem. Meistares sīki izstāstīja un nodemonstrēja vilnas ķemmēšanu, šķeterēšanu, aušanu, kā arī deva iespēju šos darbus izmēģināt arī bērniem. Šī nodarbība parādīja, cik daudz ir jāprot amatniekam, kas ne mazāk būtiski un aktuāli Latvijas simtgades kontekstā – visi uzzināja vairāk par tautas tērpiem un to darināšanu.
Pasākums notika projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” (PVS 3713) ietvaros.


“Ražots Latvijā” ar SIA  "Giline for life"

Katru gadu skolēnu profesijas izvēles paplašināšanas nolūkos Iļģuciema vidusskolā ierodas dažādu profesiju pārstāvji. 17. maijā pie 6. un 7. klases skolēniem viesojās pārtikas konservators Māris, kurš pastāstīja skolēniem par pārtikas ražošanas un mārketinga procesā iesaistītajām profesijām. Māris sīki pastāstīja par viņu firmas aizsākumiem un to, kā viņš izdomāja izveidot savu firmu "Giline for life", kur viņš tirgo no dabīgām izejvielām ražotos sīrupus un konfektes. Viņš mums izskaidroja, kam uz iepakojuma ir jāpievērš uzmanība, pērkot kādu produktu, pastāstīja par dažādām profesijām, piemēram, pārtikas konservatoru, degustētāju, šoferi un grāmatvedi, arī par to, kā šīs profesijas spēj sadarboties. Bija arī iespēja degustēt 4 dažādas konfektes, kuras gatavotas no 100% sulas. Degustēšanai tika piedāvāti 2 sīrupi, kuri tāpat kā konfektes tika izgatavoti no 100% sulām. Lekcijas beigās tika dota iespēja izveidot pašiem savu konfekti uz kociņa, un šādā veidā katrs skolēns spēja iejusties pārtikas ražotāja lomā.
Nikola Sladze (7.b klase).


12.klases skolēni apmeklēja pasākumu "Sagatavojies centralizētajiem eksāmeniem kopā ar LU mācībspēkiem". Skolēni uzzināja daudz interesantas lietas, kas noderēs, lai vēl labāk sagatavotos latviešu valodas un matemātikas eksāmeniem. Pasniedzēji un studenti bija atvērti sarunām. Paldies! Sagatavoja: Patrīcija Gulbe, 12.klase.


Profesija – aktieris. Skaistie mirkļi un ikdienas darbs

 17. un 24. aprīlī Iļģuciema vidusskolā pie 8.klasēm viesojās Latvijas Nacionālā teātra aktieris Raimonds Celms. Nodarbības laikā aktieris pastāstīja, kāds viņam ir bijis skolas laiks, kā bija studēt Latvijas Kultūras akadēmijā un kā ir strādāt Latvijas Nacionālajā teātrī. Izrādās, pēc akadēmijas beigšanas no Raimonda Celma kursa tikai 5 cilvēki pieņemti patstāvīgā darbā dažādos Latvijas teātros, tomēr tas nenozīmē, ka viņi nav aktieri. Daži filmējās filmās Latvijā un Krievijā, daži ierunā animācijas filmas un pilnmetrāžas filmas, kāds strādā projektos un teātros atsevišķās izrādēs.

Aktivitātēs, kopā ar aktieri, jaunieši mācījās atvērties, sajust sevi un apkārtējos, pārvaldīt savu ķermeni un emocijas, reaģēt uz dažādām situācijām. Šādi jaunieši noskaidroja, kādām īpašībām jāpiemīt aktierim un tika ievadīti jaunā posmā karjeras izvēlē.

Pasākums notiek projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” (PVS 3713) ietvaros.


"Amatnieks algu pelna"/Trīs krāsas

2018.gada 20. aprīlī karjeras izglītības ietvaros 5.a un 5.b klase pilnā sastāvā apmeklēja dizaina studiju ,,Trīs krāsas’’, kas atrodas Rīgā, Miera ielā 15/1. Divu stundu ilgo nodarbību vadīja Marta Ģibiete, kas savus mākslas darbus veido no stikla.

Māksliniece stikla darbus veido arī pēc pasūtījuma. Martai Ģibietei ir sava mājaslapa www.ledene.lv. Nodarbības laikā māksliniece stāstīja, kā top viņas darbi un kas piedzīvots.

Martai Ģibietei varējām uzdot jautājumus. Piedāvājam nelielu atbildēs.

5.b: ,,Par ko jūs vēlējāties kļūt, kad bijāt skolniece?”

Māksliniece: ,,Tad, kad es biju vēl mazāka nekā jūs, es gribēju būt dārzniece, jo visu vasaru pavadīju pie savas omes un viņai bija dārzs. Pats interesantākais: man ļoti nepatīk rakņāties pa zemi.’’

5.b:,,Kāds ir jūsu dārgākais darbs?”

Māksliniece: ,,Laikam tie būs šķīvji, kas maksā apmēram 500 eiro.’’

5.b: ,,Kas ir pats lētākais?’’

Māksliniece: ,,Auskariņi.’’

5.b: ,,Vai esat uztaisījusi kādu ledeni?’’

Māksliniece: ,,Ledenes neesmu vēl uztaisījusi, bet vai auskariņi  neizskatās pēc ledenēm?’’

Vēlāk 5.b klasei tika dots uzdevums izveidot rotājumus, kas iederētos pilsētvidē, 3,5 m augstam kokam. Rotājumu izveidē vajadzēja izmantot papīru.

Pirmā grupa koku rotāšanā izlēma izmantot čūskas, kas vijas apkārt kokam. Otrā- sporta  bumbas. Trešās grupas ideja bija dažādas figūras, bet ceturtā grupa ieteica izmantot kaķus ar spārniem. Katras grupas darbu konsultēja māksliniece un 2 studijas darbinieces.

5.b klasei visvairāk patika Martas Ģibietes stikla darbu izstāde ‘’Pa ceļam’’, sadarboties komandā un uzzināt, ko var darīt ar stiklu.

Pasākums notika projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” (PVS 3713) ietvaros.

                                                 Reportāžu sagatavoja Marta Teivāne


“Kas es esmu? Kā man būt?”

 3.aprīlī Iļģuciema vidusskolā pie 10. un 11. klases skolēniem viesojās Mārtiņš Geida. Nodarbības laikā, runājot par nopietnām tēmām, brīžiem klasē uzspurdza smiekli, tas radīja brīvāku atmosfēru un ļāva jauniešiem atvērties. Šī treniņsemināra dalībnieki mācījās domāt un analizēt sevi, kas sākumā radīja diskomforta sajūtu. Pēc nodarbības vidusskolēni atzina, ka uzzinājuši, kā atpazīt bailes sarunas partnerī, kā ķermeņa valoda rāda pārliecību par sevi un atvērtību jaunajam. Viņi arī nebija domājuši, ka darba samaksa ir atkarīga no prasmes sevi pasniegt, skaidri formulētām atbildēm par saviem mērķiem un vajadzībām. Izrādās, rīcībai bez mērķa nemaz nav jēgas, tātad jāmācās uzstādīt sev mērķus! Un, lai palīdzētu sev, jādomā, kas var uzlabot citu labklājību.

Pasākums notika projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” (PVS 3713) ietvaros.

 


“Ražots Latvijā”

              27.aprīlī pie Iļģuciema vidusskolas 10. klases viesojās uzņēmuma ''Mara optic'' īpašnieks un idejas autors Antons Stepanovs. Viņš atklāja kā attīstīt ideju, iegūt finansējumu, uzsākt uzņēmumu un iepazīstināt citus ar savu piedāvājumu. Lekcija atklāja gan uzņēmuma veidošanas un attīstīšanas šķēršļus, gan tās augļus.

Pasākums notika projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” (PVS 3713) ietvaros.

 Evita Bukonte, 10. klase

 


„Zinātne un darbs”

 Sveiki! Mani sauc Unda, es mācos 4.a klasē. Šīs nedēļas sākumā mūsu skolotāja Dzintra Viduka mums pateica, ka dosimies skatīties dažādus ķīmijas eksperimentus, lai noskaidrotu kādās profesijās tā ir jāzina. Kad izdzirdu vārdu ķīmija, es gandrīz nokritu no krēsla, jo man tik ļoti patīk ķīmijas eksperimenti! Nu pienāca šī diena – 21. marts, kad braucām skatīties eksperimentus.

Sākumā eksperimentu demonstrētājs mums stāstīja par dažāda veida metāliem un paaicināja manu labāko draudzeni Signi paturēt rokā dzelzs kubiciņus. Tur bija kādi astoņi dažāda smaguma kubiciņi, bet pats lielākais svēra apmēram desmit kilogramus. To arī Signe pacēla!

Sākās eksperimenti. Pavisam maziņu dzelzs gabaliņu ielika kādā šķīdumā, un tas gandrīz vai eksplodēja. Lūk, tas man ļoti patika! Bet mans mīļākais eksperiments bija šāds – šķidrajā slāpeklī ielika dzelzs atsperi, un, kad to izņēma ārā, tad atspere atritinājās un izstiepās visā garumā.

Markuss nākamajam eksperimentam pieteicās pats. Viņam lika samaisīt kādu šķidrumu, un, kad Markuss to maisīja, no karotes atdalījās mazi gabaliņi. Tas bija jautri. Man šķiet, ka šis eksperiments patika visiem.

Un tad pienāca brīdis, kad mēs paši varējām darboties. Taisījām šūpoles, gluži kā būvinženieri. Tas nebija viegli. Šo eksperimentu var veikt mājās. Vajag tikai mazus koka kociņus, divas dakšiņas, korķi un virsmu, uz kuras visu novietot. Pēc šī eksperimenta mēs izmēģinājām spēkus vēl vienā citā eksperimentā – no papīra izgriezām spāres spārnus un rumpi, salīmējām to visu kopā un spārītes spārnu galos pielīmējām divus mazus dzelzs gabaliņus. Tad, uzliekot spāri uz pirksta, centāmies noturēt savu veidojumu līdzsvarā. Katrs savu spāri aiznesām uz mājām, un es vakarā rādīju mammai eksperimenta rezultātu. Man vislabāk patika tas, ka varējām darboties paši, jo, ja pats kaut ko izveido, par to ir ļoti liels prieks. Tā, lūk, noslēdzās šī jaukā un izglītojošā ekskursija!

Pasākums notika projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” (PVS 3713) ietvaros.


 

Zinātne un darbs

 Labdien! Mani sauc Anna. Es pastāstīšu par notikumu, kas notika 2018.gada 8.martā tepat mūsu skolā.

Mēs ar klasi bijām uz interesantu ķīmijas (zinātnes)  nodarbību. Nodarbības vadītājs veica eksperimentus. Dažiem laimīgajiem bija  iespēja piedalīties kādā eksperimentā, tostarp arī man. Izstāstīšu, kādi eksperimenti tika veikti. Viens no eksperimentiem bija tāds-tika izgatavots šķidrums, kurš, pastāvot apmēram vienu divas sekundes, mainīja krāsu. Tad tam piepilināja kādu vielu, un, šķidrumu pakratot, krāsa mainījās. Laiku pa laikam vajadzēja piepilināt šo vielu, lai iedarbība atjaunotos. Visai klasei bija iespēja  pakratīt šo šķidrumu. Man likās, ka pudele ar šķidrumu bija silta. Vēl nodarbības vadītājs veidoja „lampu”, kuras iedarbība drīz beidzās. Vēl tika veikts eksperiments ar sauso ledu. Tika veikts arī eksperiments ar šķidro slāpekli, kurā piedalījos arī es. Šis eksperiments bija šāds-man uz rokām lēja šķidro slāpekli. Tā bija kā asa, auksta duša. Mans klasesbiedrs Ralfs piedalījās dzelzs dedzināšanas eksperimentā. Tika izmantota mīksta dzelzs. Mēs to varējām paostīt un tā oda briesmīgi. Taču, kad to dedzināja, izskatījās kā Ziemassvētku eglīte  ar gaismiņām. Ko darīja Ralfs? Viņš garā metāla rīkā turēja dzelzi. Vēl trīs cilvēki no mūsu klases-Gerda, Edgars un skolotāja Dace, piedalījās šādā eksperimentā-viņiem vajadzēja kārtīgi saslapināt ar ūdeni rokas un tad paņemt plaukstā īpašas putiņas. Tad nodarbības vadītājs šīs putas aizdedzināja. Izskatījās ļoti skaisti. Skolotāja paņēma visvairāk putu, Edgars-vismazāk.Vēl nodarbības vadītājs radīja nelielu sprādzienu, kura uguns izveidoja apli.

Mums ļoti patika šī nodarbība! Pēc šīm aktivitātēm  man trīcēja gan kājas, gan rokas, gan zobi nevis no aukstuma, bet..... no satraucošajiem piedzīvojumiem. Tas ir neizskaidrojami!

Tā mēs, Iļģuciema vidusskolas 2.klases skolēni iepazināmies ar profesijām, kurās ir jāzina ķīmija – farmaceits, laboratorijas pētnieks, specefektu meistars teātrī vai kino.

Pasākums notika projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” (PVS 3713) ietvaros.

Anna Raipala, 2.c klase

 


 

 

23. februārī Iļģuciema vidusskolas 9.-12. klašu skolēni devās uz izstādi "Skola 2018". Sākumā jaunieši apmulsa no lielā apmeklētāju skaita - sajūta kā rokkoncertā. Saņēmuši drosmi viņi devās profesiju meklējumos. Šī bija lieliska iespēja 9.klašu skolēniem papildināt informāciju projektam "Mans karjeras plāns". Savukārt vidusskolas skolēni varēja gūt apstiprinājumu savām izvēlēm, atrast plānu "B" vai vienkārši atrast savu karjeras ceļu.

Pasākums notika projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” (PVS 3713) ietvaros.

 


“Amatnieki algu pelna” / Daces meistardarbi

 Iļģuciema vidusskolas 4. klases februārī bija uz ļoti interesantu un aizraujošu karjeras izglītībai veltītu ekskursiju “Amatnieki algu pelna”.

“Daces meistardarbos”  bērni iepazinās ar audēja profesiju un ne tikai. Sākumā likās, ka tikai meitenes būs ieinteresētas, bet zēni varbūt būs nedaudz vīlušies. Bet viss notika savādāk!

Kad nodarbības beigās daži zēni prasīja, vai drīkst vēl drusku paaust- pa otram lāgam, jo bija iepaticies, tad sapratu - par aušanu ir radusies interese gan meitenēm, gan zēniem.

Nodarbība pie audējas Daces un viņas vīra Gata ilga 2 stundas, bet tās pagāja ātri. Audēja pastāstīja ne tikai par savu bērnību, savu rotaļsunīti, bet arī to, kā jau 4 gadu vecumā aizrāvās ar rokdarbiem un drīz apguva audējas profesiju. Toreiz viņa pat nenojauta, ka ar aušanas prasmi viņa pelnīs sev algu. Bērni uzzināja, kas ir patenta maksātājs un cik viņam ir jāmaksā mēnesī valstij, lai atļautu viņam strādāt. Dace iepazīstināja arī ar savu vīru, kurš palīdz šajā darbā un pastāstīja par saviem 3 dēliem, kuri jau agrā bērnībā ir muzikanti, kuriem ir sava grupa "Brāļi Grīnbergi", un kuri jau spēlējuši pat prezidentam!

Tā kā audējai ir arī pedagoģiskā izglītība, tad viņa ātri rada kontaktu ar bērniem. Pinām prievītes pamatbizi- visi, visi skolēni piedalījās šajā procesā, arī skolotājas. Tad, kamēr audēja uzlika stellēs prievītes pamatiņu, skolēni iepazinās ar ticējumiem par aušanu un realizēja tos dzīvē - dziedāja un smējās. Un tad - pats aušanas process! Kamēr 2 skolēni uz divām stellēm auda, tikmēr pārējie zīmēja grāmatzīmes. Beigās no šīm grāmatzīmēm 3 tikai izlozētas un dabūja balviņas!

Noslēgumā bija pārsteigums -  garšīga piparmētru tēja “dzīvas" mūzikas pavadījumā. Daudzi skolēni pirmoreiz dzirdēja leijerkastes mūziku. Un ja vēl muzikants uzliek skursteņslauķa hūti, kas vecāka par pašu...

Uz atvadām dabūjām ne tikai sertifikātu, bet arī pašu noaustās prievītes un tās bij riktīgi garas! Čakli bijām auduši!

Mums patika! Paldies audējai Dacei un skolotājai Zeltītei, kas visu to noorganizēja!

Pasākums notika projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” (PVS 3713) ietvaros.

 4. A klases skolēni un skolotāja Dzintra

 


Jauniešu atsauksmes par treniņsemināru “Pats sava ceļa gājējs”

 30. janvārī Iļģuciema vidusskolā, Artūra Zeltiņa vadībā, 9.b klases jaunieši trenēja savu domāšanu nodarbībā “Pats sava ceļa gājējs”.  Nodarbības mērķis  bija radīt interesi par personīgo izaugsmi un iespējām sevi pilnveidot.

Te ir dažas atsauksmes no jauniešiem pēc nodarbības.

  • Man patika kā tika pasniegta informācija un kā tika paskaidrots. Par apziņu un zemapziņu, tas man tiešām palīdzēja.
  • Uzzināju kur rodas manas domas un īpašības.
  • Uzzināju kā cilvēki izmanto apziņu un zemapziņu.
  • Izpratu kā cilvēks izlemj kam uzticēties.
  • Pasaules uztvere mainās atkarībā no mērķa.
  • Ieguvu priekšstatu, kas īstenībā ir uzticēšanās.
  • Uzzināju, ko klases biedri domā par mani un sevi.
  • Sapratu cilvēka domāšanas īpašības.
  • Vairāk jāpievērš uzmanība ķermeņa valodai un jāanalizē kādiem cilvēkiem es uzticos.
  • Runā un domā tikai pozitīvi, arī negatīvās lietas.
  • Es apmēram sapratu, kas sevī jāmaina.
  • Ieguvu zināšanas par to, kā zemapziņa ietekmē ikdienas lietas.
  • Iemācījos, kas ietekmē apkārtējās vides uztveri.


23.janvārī Iļģuciema vidusskolā notika 2. nodarbība “Pats sava ceļa gājējs”, šoreiz 9.a klasei. Skolēni aktīvi darbojās un centās izzināt sevi Artūra Zeltiņa vadībā.

 

Te ir dažas atsauksmes no jauniešiem pēc nodarbības.

  • Uzzināju, kas ir apziņa un zemapziņa.
  • Uzzināju, ka lai cilvēki tev uzticētos ir jābūt īstam, un ka pat nezināmiem var uzticēties, tikai jāmācās cik daudz.
  • Izrādās cilvēki vairāk domā neapzināti.
  • Var no negatīvo visu pārveidot pozitīvi, tikai jātrenējas.
  • Neapzināti mēs darām vairāk nekā apzināti, tādēļ tas ko gribam jāpadara neapzināts.
  • Vairāk uzzināju par sevi, izpratu savu būtību.
  • Uzzināju, kā komunicēt drošāk.
  • Mūsu domas ir sarežģītas.
  • Sapratu, kas jādara, lai sasniegtu mērķi.
  • No negatīvās domāšanas jātiek uz pozitīvo.
  • Uzzināju kaut ko par dzīvi.

 Pasākums notiek projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” (PVS ID 3713) ietvaros.


Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 8.3.5.0/16/I/001 “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” (PVS 3713) ietvaros 16.janvārī Iļģuciema vidusskolas 12. klasei notika nodarbība "Pats sava ceļa gājējs".
Nodarbības mērķis bija radīt jauniešos vēlēšanos sevi realizēt un attīstīt. Treniņsemināru vadīja "Personības pilnveides centra" treneris Artūrs Zeltiņš. Tā laikā jaunieši trenējās pozitīvās domāšanas vadībā un mērķu formulēšanā, kā arī centās iedziļināties katrs savā personībā, meklējot savas stiprās puses, izlīdzsvarojot attieksmes starp sevi, darba dzīvi, atpūtu un tuvajiem cilvēkiem.
Tāda veida nodarbības ICVS paredzētas visiem izlaiduma klašu skolēniem.

      Projekts “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” Karjeras attīstības atbalsta pasākumu plāns 2017.-2018.m.g. Mans karjeras plāns “Mūzika ne tikai māksla, bet profesija”  21.novembrī Iļģuciema vidusskolas aktu zāli pierībināja dažnedažādāko sitamo instrumentu skaņas.  Projekta Nr.8.3.5.0/16/I/001 „Karjeras atbalsts izglītojamiem vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” (PVS 3713) ietvaros 2. un 3. klašu skolēniem notika nodarbība “Mūzika ne tikai māksla, bet profesija”. Pie skolēniem viesojās Latvijas Nacionālā Opera un Balets orķestra sitaminstrumentu un Latvijas Nacionālā Simfoniskā orķestra mūziķis Ernests Mediņš. Mūziķis pastāstīja par savām gaitām, kā no klavierspēles mūzikas skolā ir nonācis līdz rokam un atpakaļ pie klasiskās mūzikas kā sitaminstrumentālists orķestrī. Kā lielākā profesijas priekšrocība tika minēta iespēja darīt to, kas pašam ļoti patīk, tādēļ darbs sagādā prieku. Tāpat skolēni atcerējās par Raimondu Paulu, kurš sirmā vecumā joprojām var darīt to pašu darbu, ko 20 gadu vecumā. Skolēniem bija interesanti uzzināt, cik daudz un dažādi instrumenti mūziķim ir jāpārvalda un cik dažādas skaņas tie var radīt. Visspožāk bērnu acis iemirdzējās brīdī, kad viņiem atļāva pašiem iemēģināt roku instrumentu spēlē. Tas bija neviltots prieks un vēlme darboties, kuru bija grūti apturēt. Galerija                                      


Vakances